Kajakpaddling

Nu är jag äntligen hemma och har landat i soffan efter 4 dagars paddling!

I tisdags samlades klassen kl 9.00 i Nynäshamn, där fick vi info, varsin kajak, packa kajak och träna lite egen färdighet i kajak. Ganska snabbt märkte jag att rodret på min kajak inte fungerade som det skulle och mycket riktigt, det var paj. Även Helena hade problem med sitt. Så vi fick gå i land så Birgitta kunde kolla på kajakerna. Sen började paddlingen mot första stoppet där vi skulle äta lunch. Vi hade stark motvind, ca 8-10 sekundmeter.. Vilket betydde att det var ganska jobbigt att ta sig fram. Väl på lunchstället åt vi, gick på toa och sträckte lite på benen. Sen var det dags att sätta sig i kajaken och paddla vidare. Paddlingen skulle nu ske i våra studiegrupper, i min är vi 8 pers eftersom vi hade två tolkar med oss.

När vi kommit en bit var det dags att korsa farleden och det var nu allt började. Vår grupp kom i från varandra en del och vi försökte vänta på varandra men det var svårt i motvinden, skitsvårt faktiskt.. Sen hände det.. Vinden ökade enormt och regnet började piska och vi paddlade totalt oskyddade från detta. Hur mycket jag än tog i så kom jag knappt framåt. Vinden fick tag om min paddel och jag höll på att välta, blev rejält rädd. Vinden ökade till storm och det regnade så mycket att man inte ens såg fören på kajaken. Och ändå skulle vi vänta på varandra. Jag var helt slut, jag fick panik, jag grät och jag skrek och jag ville bara att allt skulle ta slut. Det kändes så jävla hopplöst, man kom ingenstans, armar, mage och rygg fick slut på kraft och ändå var vi tvungna att vänta på varandra. Och att vänta innebär sluta paddla = börja om = slösar enormt mycket energi. Och tillslut bara paddlade jag på, kopplade bort hjärnan och gick in på autopilot, armarna bara vevade den där jävla paddeln. Vid ett tillfälle skrek jag till min lärare att jag ute orkar mer, till svar fick jag att jo de gör du. Tack för den hjälpen.

När vi efter mycket om och men kom fram till ön där vi skulle övernatta hade det slutat regna iaf. Så upp med tälten, byta kläder, packa ur kajaken och laga middag. Sen var det lite fri tid och vi ville värma oss vid elden men den lade en annan grupp beslag på... Strax före 21 gick vi och lade oss, så utmattade, trötta, frusna och på dåligt humör. Och med obehagskänslorna från paddlingen kvar i kroppen.

På onsdagen vaknade vi strax före 8. Eller vaknade och vaknade, klev upp. För sova kunde vi knappt, det var extremt trångt och det blev kallt. Kl 9 var det seminarium vilket gick helt okej. Sen var det dags för lunch då vi skulle äta omelette, men ja, omelette på stormkök är inte att rekommendera :p det blev typ äggröra med ingredienser :p sen var det dags att packa ihop och paddla till nytt läger, denna natt skulle tillbringas med bara studentgruppen. Här sken även solen när det var dags för paddling, men det kändes grymt jobbigt att sätta sig i kajaken igen efter gårdagen. Obehaget fanns kvar. Men denna paddling blev betydligt bättre. Inte så mycket vind och sol, och jag och Linda fick paddla först och bestämma tempot. Vi hittade ett ställe men läraren tipsade om ett annat så vi flyttade. Kvällen blev fin, lite kall men denna gången fick vi plats vid brasan!!! Vi spelade spel, gjorde chokladbananer och skrattade massor, en helt ljuvlig kväll!

Natten var ännu värre denna gång, verkligen skittrångt i tältet, alla på lite smådåligt humör, trötta och griniga. Och inte mycke sömn blev det.

Morgonen invegs sen med en grym huvudvärk och illamående, hej migrän! Tabletter intogs och så frukost. Så efter ett par timmar kändes det bättre, dock inte bra. Sen kom läraren och vi hade grupprat om gruppsynamik och annat. Helt okej. Och sen var det dags att packa kajakerna igen för att paddla till nytt övernattningsställe. Väl framme packade vi upp, tog upp tälten, åt lunch och sen var det seminarium. Vilket jag knappt kommer ihåg något från då huvudvärken kommit tillbaka och jag kände mig inte alls okej. Sen blev det brasmys, korvgrillning, spel och massa prat! Främst om stormen och hur vi tyckte att det hanterades av studenter och lärare.

Sen sov vi, denna gång bytte jag tält, fick mer plats och sov betydligt bättre! Vaknade halv 7 och då var det uppstigning. Humöret var på topp hos de flesta eftersom det idag var dags att paddla hem!! Som man har längtat hem! Paddlingen tillbaka gick jättebra och jag försökte njuta lite, på vissa ställen var det plattvatten och solen strålade!

Tillbaka i hamnviken tvättade vi kajakerna, hade reflektion och sen åkte vi hem! Världens bästa Florre körde mig hela vägen!!

Denna resa har varit, ja jag vet inte. Både bra och dålig. Vissa saker har skötts riktigt dåligt av lärarna och det är jag besviken på, tycker heller inte att jag fått ut det som jag förväntade mig.. Men jag överlevde iaf!


Kommentarer

Den här designen är en gratis design!
ammm.blogg.se .. har gjort den här designen.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu