Provsvar

Under en lång tid, flera år, har jag känt mig väldigt trött, att jag inte orkar nånting. Det spelar ingen roll hur mycket eller lite jag sover för det blir ingen skillnad. Jag kan sova 7h på en natt, sen 30 min på tåget till skolan, och 30 min hem, sen 1-2h powernap på eftermiddagen och sen gå och lägga mig som vanligt.

Så för ett tag sen var jag till läkaren och tog prover, de visade då att jag troligen har låg ämnesomsättning. Vilket innebär att min kropp hela tiden går på lågvarv. Den gör liksom ingenting mer än den måste. Vilket gör att man blir trött och frusen, man kan bli deppig och ha svårt att koncentrera sig. Så på fredag kommer provsvaren, läkaren ville ta om samma prov igen för tillförlitlighetens skull. Men känns sådär alltså... Tänk pm det är som befarat? Va händer då???

Handvolt

Hej, länge sen nu! Har haft helt otroligt mycke i skolan denna vecka, gått 8-16.30 nästan varje dag och igår 8-19.. Men hade tänkt berätta om i måndags, när jag, för första gången i mitt liv gjorde en handvolt! Jag trodde aldrig någonsin att jag skulle göra en, men tack vare en bra klass, ångest under kontroll och en bra lärare så bara vågade jag. Det var helt otroligt! Och nu har jag fått dille på det här med Trampett och gymnastik så på tisdag blir det kanske extra-gymnastik på kvällen!

Kajakpaddling

Nu är jag äntligen hemma och har landat i soffan efter 4 dagars paddling!

I tisdags samlades klassen kl 9.00 i Nynäshamn, där fick vi info, varsin kajak, packa kajak och träna lite egen färdighet i kajak. Ganska snabbt märkte jag att rodret på min kajak inte fungerade som det skulle och mycket riktigt, det var paj. Även Helena hade problem med sitt. Så vi fick gå i land så Birgitta kunde kolla på kajakerna. Sen började paddlingen mot första stoppet där vi skulle äta lunch. Vi hade stark motvind, ca 8-10 sekundmeter.. Vilket betydde att det var ganska jobbigt att ta sig fram. Väl på lunchstället åt vi, gick på toa och sträckte lite på benen. Sen var det dags att sätta sig i kajaken och paddla vidare. Paddlingen skulle nu ske i våra studiegrupper, i min är vi 8 pers eftersom vi hade två tolkar med oss.

När vi kommit en bit var det dags att korsa farleden och det var nu allt började. Vår grupp kom i från varandra en del och vi försökte vänta på varandra men det var svårt i motvinden, skitsvårt faktiskt.. Sen hände det.. Vinden ökade enormt och regnet började piska och vi paddlade totalt oskyddade från detta. Hur mycket jag än tog i så kom jag knappt framåt. Vinden fick tag om min paddel och jag höll på att välta, blev rejält rädd. Vinden ökade till storm och det regnade så mycket att man inte ens såg fören på kajaken. Och ändå skulle vi vänta på varandra. Jag var helt slut, jag fick panik, jag grät och jag skrek och jag ville bara att allt skulle ta slut. Det kändes så jävla hopplöst, man kom ingenstans, armar, mage och rygg fick slut på kraft och ändå var vi tvungna att vänta på varandra. Och att vänta innebär sluta paddla = börja om = slösar enormt mycket energi. Och tillslut bara paddlade jag på, kopplade bort hjärnan och gick in på autopilot, armarna bara vevade den där jävla paddeln. Vid ett tillfälle skrek jag till min lärare att jag ute orkar mer, till svar fick jag att jo de gör du. Tack för den hjälpen.

När vi efter mycket om och men kom fram till ön där vi skulle övernatta hade det slutat regna iaf. Så upp med tälten, byta kläder, packa ur kajaken och laga middag. Sen var det lite fri tid och vi ville värma oss vid elden men den lade en annan grupp beslag på... Strax före 21 gick vi och lade oss, så utmattade, trötta, frusna och på dåligt humör. Och med obehagskänslorna från paddlingen kvar i kroppen.

På onsdagen vaknade vi strax före 8. Eller vaknade och vaknade, klev upp. För sova kunde vi knappt, det var extremt trångt och det blev kallt. Kl 9 var det seminarium vilket gick helt okej. Sen var det dags för lunch då vi skulle äta omelette, men ja, omelette på stormkök är inte att rekommendera :p det blev typ äggröra med ingredienser :p sen var det dags att packa ihop och paddla till nytt läger, denna natt skulle tillbringas med bara studentgruppen. Här sken även solen när det var dags för paddling, men det kändes grymt jobbigt att sätta sig i kajaken igen efter gårdagen. Obehaget fanns kvar. Men denna paddling blev betydligt bättre. Inte så mycket vind och sol, och jag och Linda fick paddla först och bestämma tempot. Vi hittade ett ställe men läraren tipsade om ett annat så vi flyttade. Kvällen blev fin, lite kall men denna gången fick vi plats vid brasan!!! Vi spelade spel, gjorde chokladbananer och skrattade massor, en helt ljuvlig kväll!

Natten var ännu värre denna gång, verkligen skittrångt i tältet, alla på lite smådåligt humör, trötta och griniga. Och inte mycke sömn blev det.

Morgonen invegs sen med en grym huvudvärk och illamående, hej migrän! Tabletter intogs och så frukost. Så efter ett par timmar kändes det bättre, dock inte bra. Sen kom läraren och vi hade grupprat om gruppsynamik och annat. Helt okej. Och sen var det dags att packa kajakerna igen för att paddla till nytt övernattningsställe. Väl framme packade vi upp, tog upp tälten, åt lunch och sen var det seminarium. Vilket jag knappt kommer ihåg något från då huvudvärken kommit tillbaka och jag kände mig inte alls okej. Sen blev det brasmys, korvgrillning, spel och massa prat! Främst om stormen och hur vi tyckte att det hanterades av studenter och lärare.

Sen sov vi, denna gång bytte jag tält, fick mer plats och sov betydligt bättre! Vaknade halv 7 och då var det uppstigning. Humöret var på topp hos de flesta eftersom det idag var dags att paddla hem!! Som man har längtat hem! Paddlingen tillbaka gick jättebra och jag försökte njuta lite, på vissa ställen var det plattvatten och solen strålade!

Tillbaka i hamnviken tvättade vi kajakerna, hade reflektion och sen åkte vi hem! Världens bästa Florre körde mig hela vägen!!

Denna resa har varit, ja jag vet inte. Både bra och dålig. Vissa saker har skötts riktigt dåligt av lärarna och det är jag besviken på, tycker heller inte att jag fått ut det som jag förväntade mig.. Men jag överlevde iaf!

Stress

Ni vet när man blir sådär stressad, för att man har så mycket att göra, att man inte gör nånting? Så är jag just nu.. Har miljoner saker att göra, men kommer mig inte riktigt för.. Måste packa det sista, städa det sista, göra mig klar för skolan, packa för skolan, förbereda lunch.. Listan kan göras lång, men ja.. jag kommer stressa runt som en tok vid 4 imorgon bitti.. För att packa ner allt, för att kontrollera allt. För att ja, jag är jag? Livrädd att glömma nåt...

...

Långa dagar

Tjena!

Här bara rullar dagarna på med skola, plugg, planering, ja jag vet inte allt! Igår var en lååång dag men den var så bra! Vi började 8.00 med motorik med Sabina, de va en helt okej lektion, men ska erkänna att ja nog inte var med i matchen så mycket, var så trött!

Efter motoriken, kl 10-13 hade vi dans med Anna-Lena! Vi började med cha-cha halva passet och sen jive :) det gick hur bra som helst och det var sååå kul!

Efter dansen åt vi lite lunch, sen satt jag och Florre å hängde å sen åkte vi över till Su och satt där å hängde för kl 16 började vår kvällskurs i No! Vi hade Sofie och jobbade med kemiska reaktioner. Klassen består främst av personer som redan är lärare och sen va vi 4 studenter. Jag var yngst, och ganska mycke yngre än de flesta :p kändes lite småskumt, kände mig nästan inte som vuxen.. Men de blir nog bra de där :)

Jag var hemma vid 20.30, då va de dusch och sen bara ramlade jag i säng :p

Idag hade vi dans 8.00 med A-L, cha cha och jive igen, och det är ju så himla kuuuul!!

Sen hade vi motorik, bara reka lite inför duggan som är efter paddlingen. Så nu e jag påväg hem :) helgen bjuder på jobb och plugg och nästa vecka börjar barngympan och sen blir det paddling tis-fre! Så full rulle!

Kullerbytta

Tjo :)

Dagen har bjudit på skola, vad annars liksom? :P Vi hade grupparbete först, sen motorik, vilket inte gav så himla mycket.. Och därefter var det den fruktade gymnastiken.. Vi fick börja med uppvärmning, sen fick vi göra kullerbyttor, massor av kullerbyttor, med sats, utan sats, med olika handisättning.. Därefter fick vi bygga upp tre stationer med trampett och lutande tjockmatta där vi skulle göra kullerbyttor med hjälp av trampetten då.. Och behöver ajg säga att jag var livrädd och typ fick panik? Fick tårar i ögonen redan i kön, vilket min lärare såg. Så hon frågade om hon skulle passa och det ville jag. Hjärtklappningen var enorm! Sen gjorde jag den första kullerbyttan och när jag landade började jag gråta och vart yr, gick ut och satte mig på trappen. Då kom läraren ut och vi pratade lite och sen provade jag igen, då kändes det bättre, inte bra men bättre. Sen gjorde jag kanske 6-7 gånger och för varje gång gick det bättre :)

Favoriten just nu!

Finns så många känslor och tankar kopplat till denna låt <3

Måndag

Dagen startade kl 4.45, upp och hoppa, frukost, fixa mig, packa inför skolan och ut med Lacey. Var på skolan till 8.30 och då var det dags för gymnastik, trampett. Redan påväg till tåget och från tunnelbanan tyckte jag att det kändes lite konstigt i mitt ena lår, men tänkte att det var träningsvärk efter min löprunda igår... men nej...

På gymnastiken fick vi värma upp och benet kändes fortf inte riktigt hundra, men bättre. Sen var det dags för första hoppet och när jag tryckte från i trampetten så PANG small det till i låret, eller rättare sagt ljumsken och insida och baksida lår, allstå 3 kvartvarv runt benet. Muskelbristning, kul jul! Det gjorde skitont rent ut sagt men jag ville verkligen inte avbryta. Var rädd att läraren skulle tro att jag fejka eftersom hon vet vad jag tycker om att hoppa trampett.. Så det var bara bita ihop.. Linkade hem sen och när jag klev av tåget gjorde det om möjligt ännu ondare.. Så in på apoteket och tärngdes med alla pensionärer, blev liniment, linda och värktabletter.. Har haft benet lindat sen jag kom hem, men ja, de e fan svårt att linda insida lår, min rumpa är för stor :P Jag brukar vara nöjd med min stora röv, men inte idag :P Så har typ fått linda om flera gånger.. Nu hoppas jag bara att det känns bättre imorgon då vi ska ha gymnastik med trampett då också..

Planerat och sorterat

Äntligen har jag tagit mig i kragen och sorterat alla papper från skolan i mappar, en mapp för varje område. Jag har även planerat vad som ska läsas varje dag denna vecka, och ja, jag kan väl säga som så att de blir inte mycke fritid denna vecka :p ska läsa omkring 200 sidor om dagen.. Men jag får skylla mig själv att jag skjutit upp det..

Imorgon är det gymnastik i skola , hoppa trampet, känns inte alls bra men är väl bara å bita ihop.. Efter skolan (slutar 9.30) blir det nog gymmet, de va länge sen jag var där.. De blir lätt så när jag tränar varje dag i skolan, eller är fysiskt aktiv..

Söndag

Söndag idag och söndagsångesten är på plats. Egentligen borde jag storstäda, men det går inte då jag har renovering i vardagsrummet.. Håller på å målar om mina nya stolar och mitt nya vardagsrumsbord. Men de gör att de e kaos här hemma just nu. Sen har jag inte pluggat nånting, måste iaf sätta mig ikväll och göra en planering, se över vad som ska göras inom varje område och när det ska vara klart..

Så lite stress.. Ska dessutom snart åka för att hämta mamma och pappa på Arlanda, de har varit i Prag på en weekend, mamma fick de när hon fyllde år. Sen ska jag äta middag där också :)

...

Just idag..

har jag haft min skatt hos mig i 8år <3

Kajakpaddling

Dag började 04.00 med frukost, dusch och packning inför dagen. Var i brunnsviken till 8 då det var dags för kajakpaddling! Vi böt om lite, hade info och genomgång om hur man evakuerar en kajak, hur man kommer i och ur och hur man kamraträddar.

Sen va de dags för den praktiska övningen som gick ut på att välta med kajaken och ta sig ur utan panik. Man sitter ju fast med ett kapell runt sig för att de inte ska bli blött i sittbrunnen och detta måste man dra upp för att komma ut kajaken. Lätt å komma ihåg de när man ligger upp och ner under vatten å har panik... En evakuering ska ske kontrollerat och helst ta mellan 5 och 10 sekunder..

Min första evakuering gick okej, jag välte, fick panik och var uppe på 1,5 sekund max. Jag började gråta när jag kom upp och de kändes som nån hade dragit åt bröstkorgen med en livrem, fick så jävla ont, hjärtklappningen var där också. Riktigt obehagligt.

Helena fick rädda mig och de gick bra, ja kom upp i kajaken och fick fast kapellet igen :)

Min andra evakuering gick bättre, jag hade fortfarande lätt panik men lyckades ta kontrollen så pass att jag fick fram vad som var bak och fram och fick upp kapellet, tog kanske 3 sekunder denna gång, men de va helt okej enligt läraren.

Nu känns de betydligt bättre inför den kommande fyra-dagars-paddlingen, jag vet att om jag välter så tar jag mig ur och jag vet att mina vänner kan rädda mig och kajaken :)

Efter paddlingen var det lunch och därefter hade vi motorik. Vi pratade
Om teoretiska perspektiv på motorik och friskade upp minnena lite :)

Därefter hade vi dans, cha cha stod på schemat. Och även om man vid det här laget var helt slut så var de så sjukt kul, ja kan inte beskriva hur mycket ja älskar å dansa!!

Hallen

Min fina hall!

Segis

God dagens!
Idag är jag superseg! Har jobbat två nätter i rad, och natten till idag var verkligen hemsk. Det finns bara ett ord för den: KATASTROF! Det var seriöst kaos, så mycket gäster och för lite personal... Och natten kändes såååå lång! Varje minut kändes som en timme!

Nu har jag fått i mig frukost, ska ta tag i städningen här hemma, måste diska och fixa lite, slänga in en tvätt.. Sen mot eftermiddagen ska jag åka till mamma och pappa och hämta hundarna :) Annars händer inte mycket mer idag!

För alltid

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu